Bujinkan Sint-Niklaas

Training voor volwassenen en jongeren vanaf 15 jaar

Wil je aan je coördinatie, lenigheid en conditie werken? Zoek je een vorm van lichaamsbeweging die je ook op latere leeftijd kunt blijven doen? Ben je geïnteresseerd in martial arts, maar hou je niet van competitieve sporten? Dan is Bujinkan zeker iets voor jou.

Bij ons is iedereen welkom: man of vrouw, klein of groot, jong of oud. Bovendien zijn de eerste 3 trainingen gratis. Zo kun je zien of Bujinkan iets voor jou is. We zouden je wel willen vragen om op voorhand de lesgever Thomas Pyl te contacteren. Inschrijven is overigens het hele jaar door mogelijk en regel je ter plaatse bij Thomas.

Praktische informatie over trainen bij Bujinkan Sint-Niklaas vind je bij Training.

Jongeren en volwassenen

Vanaf de leeftijd van 15 jaar kunnen nieuwe leden zich aansluiten bij deze trainingsgroep voor jongeren en volwassenen. Er is geen leeftijdsbeperking, 50-plussers zijn meer dan welkom.

Onder de 15 jaar kan je terecht bij een van onze twee andere trainingsgroepen. Meer informatie daarover vind je onder Ninja Kids en Juniors.

Beginselen van Bujinkan

Tijdens de trainingen herhalen we geregeld de basis van Bujinkan. Die is nodig om een correcte lichaamstechniek aan te leren én om complexere oefeningen te kunnen begrijpen en uitvoeren. Die basis bestaat uit 4 belangrijke delen:

  1. kamae: de basishoudingen waarbij je leert een natuurlijke lichaamshouding aan te nemen zonder je gewrichten te belasten
  2. ukemi: de rol- en valbreektechnieken waarbij je leert om ontspannen en vloeiend te bewegen én om je niet te bezeren wanneer je geworpen wordt
  3. sanshin no kata / gogyo no kata: de oefenvormen van de vijf elementen aarde (chi), water (sui), vuur (ka), wind (fu) en leegte (ku)
  4. kihon happo: de acht basistechnieken waarbij je enkele fundamentele principes leert zoals afstand, balans en timing

Buki waza – wapentraining

Bujinkan is een Japanse krijgskunst waarin gewerkt wordt met traditionele wapens, zoals de katana (zwaard), de hanbo, jo en bo (verschillende lengtes van stokken), de shuriken (werpprojectielen), de yari (speer) en de naginata (hellebaard). Daarnaast trainen we ook met moderne wapens zoals het mes, de wandelstok, het pistool en het geweer.

Ook tijdens de trainingen komen wapens wekelijks aan bod. De wapens waarmee wij werken zijn altijd gemaakt van hout, plastiek of kunststof, zodat we elkaar niet onnodig verwonden. Met ijzeren of metalen wapens wordt enkel getraind als je al voldoende ervaring hebt.

Tai jutsu – ongewapend zelfverweer

Voordat je echter correct met wapens kunt trainen, is het belangrijk dat je controle over jezelf hebt. Dat doe je door eerst ongewapend te oefenen. In Bujinkan trainen we op verschillende aspecten van de martial arts:

  • lichaamsconditionering
  • correcte lichaamshouding
  • rol- en valbreektechnieken
  • trap-, stoot- en bloktechnieken
  • klem- en werptechnieken
  • verwurgingstechnieken
  • bevrijdings- en ontsnappingstechnieken
  • controletechnieken op de grond
  • countertechnieken
  • ...

Extra vaardigheden

Door Bujinkan te beoefenen, leer je niet alleen een vorm van zelfverdediging, maar ook andere vaardigheden die je buiten de training en in het dagdagelijkse leven kunt toepassen.

  • coördinatie
  • correcte ademhaling
  • respect en discipline
  • geduld en doorzettingsvermogen
  • zelfbewustzijn en zelfzekerheid
  • instinctief handelen en afgaan op je gevoel
  • je geest openstellen en verruimen
  • samenwerken in groep
  • confrontaties vermijden
  • ...

Voordelen

Er zijn genoeg redenen waarom martial arts goed zijn voor volwassen en ook voor kinderen. Eerst en vooral ben je fysiek bezig door aan je conditie en lenigheid te werken en leer je een correcte lichaamstechniek aan. Dat betekent dat je leert om de oefeningen uit te voeren zonder je gewrichten te belasten. Net daarom is Bujinkan ideaal om ook op latere leeftijd te blijven beoefenen.

Bovendien leer je tijdens de trainingen samenwerken met mensen uit verschillende leefwerelden en van verschillende leeftijden. Op sociaal vlak moet je je dus kunnen openstellen voor je trainingspartner, want je kunt alleen iets bereiken door samen te trainen. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om tegen te werken, want zo kan je trainingspartner de oefening niet correct uitvoeren en leer je zelf ook niets bij. Pas als de oefening of techniek gekend is, wordt er meer realiteit in gestoken en wordt het tempo opgedreven.

Verantwoordelijkheid

Het is noodzakelijk om de aangegeven richtlijnen steeds op te volgen en niet onbesuisd te gaan experimenteren om zo geen kwetsuren bij uzelf of uw trainingspartner te veroorzaken. Bujinkan is net als alle martial arts een "contactsport" en er kunnen dus wel eens botsingen gebeuren.

Tai jutsu - roltechnieken

Buki waza - trainen met wapens

Buki waza - trainen met wapens

Tai jutsu - traptechnieken

Tai jutsu - werptechnieken

Tai jutsu - controletechnieken op de grond